Nokia way

2009.08.26. 21:14

Annak tudatában, hogy a Nokia a legnagyobb mobiltelefon gyártó a világon, valószínűleg soha senki nem találná ki, hogy a cég annak idején hogyan indult.
Több, mint egy évszázaddal ezelött Fredrik Idestam alapította. Az 1860-as évek közepén, amikor a fakitermelő ipar Finnországban virágzásnak indult, Idestam épített az Emäkoski folyón egy kis fazúzó malmot, és a pépből elkezdett papírt gyártani.
Az első néhány évben a cég nehézségekkel küszködött, különösen Finnországban. De amikor Idestam az 1867-es Párizsi Világkiállításon papírgyártási alapot jelentő pépjével bronzérmet nyert, a Nokia eladása megnőtt, és a cég hamarosan megerősödött. Nemcsak szülőföldjén, Finnországban tűnt ki, hanem megnyitotta és megerősítette piacát Dániában, Oroszországban, Németországban, Angliában és Franciaországban is.
Az 1880-as évek vége felé a Nokia profilbővítési lehetőségek után kezdett kutatni. Építettek az első malmuk mellé egy vízierővel hajtott, elektromos áramfejlesztő erőművet, és megszerezték fogyasztónak a Finn Gumi Műveket. Néhány év múlva a gumigyártó cég áthelyezte működését a Nokia erőművének a szomszédságába. Végül a két cég partnerré lett.
A cégek az I. világháború alatt és után sikeresen működtek. 1922-ben ellenőrző részesedést vásároltak a Finn Kábel Művekben, és azután még jobban mentek a dolgok. Folytatták a hagyományos faipari és gumiipari termékeik eladását, de a cég növekedését a következő negyven évben a kábelművek termékeinek - elektromos kábeleknek, telefonvezetékeknek és telefonszerelvényeknek - az eladása hajtotta. 1960-ra a cég négy fő üzleti részlege: faipari termékek, gumiipar, kábelek, elektronika.
A következő két évtizedben a Nokia nehéz időket élt át. A százéves cég hatalmas konglomerátummá vált, és veszteséges lett. A Nokia szakértői tudták, hogy a cég helyzetén javítaniuk kell.
A Nokia problémájára a megoldás egy teljesen valószínűtlen forrásból érkezett. 1990-ben megkértek egy fiatal vezetőt, aki ekkor már öt éve dolgozott a Nokiánál, hogy vegye át, és hozza rendbe a cég veszteséges mobiltelefon részlegét. Jorma Ollila volt a neve, hátterét pedig a pénzügyek és bankszektor jelentette. Olyan sikeresen oldotta meg a feladatát, hogy 1992-re a Nokia cég elnöke és vezérigazgatója lett.
Ollila számára a következő kihívást a cég többi részlegének a rendbetétele jelentette. stratégiája kettős volt. Először is elhatározta, hogy szervezési törekvéseit a legnagyobb potenciállal rendelkező területre: a kommunikációs technológiára fókuszálja. Ez azt jelentette, hogy megválik a cég egyéb érdekeltségeitől, beleértve azokat is, amelyekre egykor a céget alapították: a gumit és a papírt. Másodszor, Ollila a fákat emberekkel kívánta helyettesíteni, ami azt jelentette, hogy a cég felismerte: értéke az emberi, és nem a természeti erőforrásokban rejlik. Ez különösen fontos felismerés volt egy olyan cégnél, amelynek üzlete a technológia. " Az alapvető kihívást egy technológiai cég számára ma az jelenti, hogy hogyan képes önmagát megújítani", figyelte meg Ollila. "A technológiai ciklusok rövidültek. Szakaszosságunkra kell építenünk, és azt fordítani a javunkra."
Ollila saját személyében is ismeri az önmegújítás értékét. Három mesterfokozatot is szerzett - politikai gazdaságtanból, közgazdaságtanból és mérnöki tudományokból. Az önfejlesztést személyes céljává tette, és ezt tűzte célul az egész cég elé is. A "Nokia út- Nokia way" négy fő témakörön alapul; ezek: a fogyasztói elégedettség, az egyén tisztelete, a teljesítmény és a folyamatos tanulás.
"A folyamatos tanulás mindenkit feljogosít a Nokiánál arra, hogy fejlessze magát, és megtalálja az utat ahhoz, hogy a teljesítményét javítsa", mondja Ollila. "És ami az egyénre igaz, az igaz a cégre mint egészre is." Ha egy csapatot megjavítunk - még ha az a csapat több mint hatvanezer emberből áll is, mint a Nokia -, az együtt jár az egyének megjavításával is abban a csapatban.
Ez a stratégia bevállt. Ollila a veszteséges  konglomerátumot egy húszmilliárd dolláros globális telekommunikációs vállalattá változtatta. És a Nokia továbbra is innovatív vezető maradt a saját területén. 1992 óta a cég tizenöt jelentős piaci újdonságot mutatott be. Ha a mobiltelefonodnak van előlapja speciális színben vagy céges logóval, ha egyedi csengőhangot állíthatsz be rajta, vagy ha rendelkezik sms chat funkcióval, az mind a Nokiának köszönhető. Ezeket az ötleteket ők vezették be a piacon. És még ma is folytatják az úttörő munkát. Hogy miért ? Mert a Nokia csapat tagjai önfejlesztők, és amíg ők folyamatosan egyre jobbak és jobbak lesznek, addig egyre jobb lesz a Nokia is.

A Nokia Út (Nokia Way)
Lapos, hálózatokból álló szervezeti felépítésünk, valamint gyorsaság és döntéshozatalbeli rugalmasság jellemzi a „Nokia Way” munkamódszert. Az egyenlő esélyek és a nyitottság új emberek és új ötletek felé szintén olyan kulcsfontosságú elemek, melyeket szeretnénk fenntartani. Vásárlóinkkal és beszállítóinkkal való kapcsolatunk őszinte és egyenes, állandóan keressük a termékek és megoldások létrehozásának és piaci bevezetésének innovatív módjait. Platformot biztosítunk az egyénnek a személyes fejlődésre olyan kihívásokkal teli környezetben, ahol világos a vízió, a célok és a közös menedzsment elvek. Ez a Nokia Way.

A Nokia Way összehozza a tehetséges embereket, akik osztoznak ezeken az elveken, így a sikerben is.

www.nokia.com
 

Szerző: AmmA

Szólj hozzá!

Címkék: munka

A bejegyzés trackback címe:

https://asel.blog.hu/api/trackback/id/tr261340638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása